White Noise 'n Colours for Bass-Flute with Talkbox (2006) - MATTHIAS KAUL composer / performer

MATTHIAS KAUL
composer
performer
MATTHIAS KAUL
performer
composer
composer
Direkt zum Seiteninhalt
Compositions > 0rdered by dates
White Noise 'n Colours for Bass-Flute with Talkbox (2006)


White  Noise 'n Colours for Bass-Flute with Talkbox (2006)
   Die Talkbox  ist ein Gerät, welches insbesondere von   Rockgitarristen wie  Jeff  Beck in den 60iger Jahren verwendet wurde. Der E-Gitarrenklang   wird durch einen  Schlauch in die Mundhöhle des Spielers geleitet  und durch Veränderung der Mundhöhle in seinen   klanglichen Strukturen  modifiziert. In White Noise’n Coulours verwende ich die Talkbox, um  Einspielungen in das Flötenrohr zu leiten, die dann mit den Mitteln der Flöte  verändert werden…
   Einerseits greife ich in diesem Stück eine uralte Instrumentenkombination  auf, nämlich Drums and Pipes. Ein  Wirbel auf einer Snaredrum ist dem weißen  Rauschen sehr nahe und ein Großteil der Einspielungen in die Flöte besteht aus  eben diesem Wirbel und ähnlichen Perkussionsklängen. Durch kurzes Öffnen und  Schließen der Klappen glaubt man Trommelschläge zu hören, nur verändert jede  Klappe auch die Klangfarbe der „Trommel“.
   Andererseits behandele ich das weiße Rauschen ähnlich wie  ein Maler seine weiße Leinwand und trage im Verlauf des Stückes Farbe auf.
 
 
WHITE NOISE  ‘N COLOURS FOR  BASS-FLUTE WITH TALKBOX (2006)
   A talk box  is a device that was mainly used in the sixties by rock guitarists such as Jeff  Beck. The sound of the e-guitar is transferred to the player’s oral cavity via a hose and  modified in its sound structures through alterations of the oral cavity. In  White Noise ‘n Colours  I use a talk box to channel recordings into the body of the flute and alter  them with the means of the flute.
   On one hand  I am using an ancient combination of instruments in this piece: Drums and  Pipes. A role on a snare drum approximates white noise and the majority of the  recordings transferred into the flute consist of a drum roll like that and  similar percussion sounds. When the flaps are opened and closed quickly, you will  think you are hearing drumbeats, but each different flap changes the tone  colour of the “drum”.
   On the  other hand I am treating the white noise in a similar way that a painter treats  a white canvas: I am applying colours in the course of the piece.
Zurück zum Seiteninhalt